Pošťáci i kurýrní společnosti v posledních měsících dopravují rekordní množství balíčků. Situace, kdy lidé čekají doma na svou zásilku, kterou mají dostat do ruky a přesto se pošťák či kurýr neobjeví v ohlášený čas, se stává čím dál běžnější. Zákazníci jsou poté nuceni vydat se pro balíček na poštu či výdejní místo dané přepravní společnosti i přesto, že ho očekávali doma.
Například ve společnosti PPL je podle opakovaných vyjádření pracovníků běžnou praxí, že si kurýři mohou zvolit, zda příjemci balíku před doručením zavolají, nebo zazvoní na zvonek. Většinou si vyberou variantu první, a pokud člověk telefon nezvedne, má smůlu: kurýr na nic nečeká a odjede. Balík následně vezme a uloží ho v nejbližší výdejně, kde je možné si ho vyzvednout do 7 dnů, podobně jako na poště.
Někteří kurýři ani nevystoupí z auta
Přepravní společnosti včetně pošťáků zdůrazňují, že musí rozvážet velké množství balíků a na jakékoliv prodlevy jednoduše nemají čas. Logistika má ovšem své limity, ať už v systémových, procesních nebo technických opatřeních. Do nich navíc zasahují další faktory včetně toho lidského.
V logistice více než kde jinde potom platí: čas jsou peníze. Některé přepravní společnosti se snaží kurýry motivovat, aby pro doručení balíčku udělali maximum. Řada společností za problém s doručením poskytuje kompenzaci například ve formě poukazu na jedno doručení zdarma.
Velmi často se u e-shopů i přepravců jedná o problém s kapacitou. Velké množství z nich je aktuálně na dvojnásobku běžných kapacit. Některé logistické firmy jsou v důsledku nuceny omezovat kapacity příjmu zásilek.
Problémy mají i některé e-shopy, jejichž expediční kapacity jsou vyčerpány. Nejrušnějším obdobím pro ně bývá čas kolem Vánoc. Před nákupem je dobré si vyhledat na internetu dostupné recenze firem a udělat si přehled o zkušenostech ostatních zákazníků, tím se můžete lehce vyvarovat budoucím možným problémům.