Reklamovat můžete prakticky cokoliv, co je předmětem smlouvy, kterou uzavíráte s restauratérem. Převážně jde tedy o podávání pokrmů a nápojů. Nedostatek se může objevit téměř kdekoliv. Například v množství, teplotě, složení, postupu přípravy či v chuti. Výměna by měla být naprosto samozřejmá v případě, kdy vám přinesou naprosto jiný pokrm, než jste si objednali.
Restaurace je odpovědná za kvalitu pokrmu
Restaurace odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají vlastnosti, které byly sjednány. To se vztahuje například na složení uvedené v jídelním lístku nebo také na případ, že jste se osobně s obsluhou domluvili na speciální úpravě jídla. Pokud vlastnosti daného jídla nejsou v jídelním lístku podrobně specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a místním zvyklostem. Nelze třeba očekávat, že ke svíčkové dostanete kuřecí maso místo hovězího nebo že místo značkové limonády vám obsluha donese levnou náhražku z obchodu. Jídla i nápoje by se měly podávat v odpovídajícím množství, které je uvedené v jídelním lístku. Mějte na paměti, že pivo “pod mírou” se hodnotí až potom, co spadne pěna. Stěžovat si lze i na teplotu pokrmu. Podle norem musí teplý pokrm mít alespoň 60C. Studené jídlo vám v kuchyni ohřejí, ale v případě, že by takovým postupem bylo znehodnoceno, máte právo nárokovat si nové .
Jestli budete na jídlo čekat dlouho, můžete požadovat slevu, nebo se prostě zvedněte a z restaurace odejděte. Pokud vám obsluha přímo sdělí, za jak dlouho bude vaše jídlo hotové, nebo když je doba přípravy jídla zmíněna v jídelním lístku, restaurace ji nesmí překročit. V ostatních případech musí být přiměřená tomu, jak je objednávka složitá. Před návštěvou restaurace je také dobré si vyhledat recenze a hodnocení od ostatních zákazníků.